جرقه

وبلاگ شخصی عبدالرضا محمدبیگی

جرقه

وبلاگ شخصی عبدالرضا محمدبیگی

شما هم می توانید مشاور شوید!

 

 

 خدا پدر و مادر این «پاورپوینت» رو بیامرزه! خدمتی که این نرم‌افزار به جامعه بشری کرده تاحالا هیچ بنی‌بشری نکرده!

کدوم آدمیه که بتونه در عرض چند ساعت یک «استاد» تحویل جامعه بده؟

ولی «پاورپوینت» خوب می‌تونه این کار رو بکنه!...

این روزا، استادا و مشاورای زیادی رو می‌شه پیدا کرد که فقط با چند تا دونه فایل پاورپوینت کولاک می‌کنن. به اصطلاح بر و بچ، می‌ترکونن!

برای این کار اول باید «تریپ»مون رو درست کنیم (یه دست کت و شلوار مارک‌دار این وسط نقش خیلی مهمی بازی می‌کنه.) ...

بعد نوبت یه عکس پرسنلی شیکه. برای بالا بردن کلاس کار توصیه می‌شه عکس، با کراوات یا پاپیون باشه. یادتون نره که هنوز عقل خیلی از مدیرا تو چشمشونه....

حالا باید یه رزومه دهن پر کن واسه خودتون درست کنین. برای این کار لازم نیست واقعاً جایی سابقه اجرایی داشته باشین. مثلا می‌تونین تو اینترنت یه چرخی بزنین و تو چند تا انجمن و تالار عضو بشین. اگه انجمن های خارج از کشور رو هم انتخاب کنین که دیگه حرف نداره. مثلا می‌تونین برین عضو انجمن منابع انسانی آمریکا یا کانادا بشین. البته بعضی از این انجمنا مدرک مرتبط و یا حق عضویت می‌خواد که اگه درآمدهای آینده رو در نظر بگیرین می‌بینید که این پولا پیش اون درآمده پول خرده!

بعد از عضویت می‌تونین تو رزومتون با آب و تاب بنویسید: «عضو انجمن فلان، عضو کانون بهمان و ...»

حالا می‌رسیم سر اصل کار: فایلهای پاورپوینت.

لپ تاپ که یادتون نرفته؟! بعد از تهیه یه لپ تاپ با یه هارد جادار، باید برین تو اینترنت یه چرخی بزنید و از این ور و از اون ور مطلب گیر بیارین. البته درمورد موضوعی که می‌خواین راجعش مشاوره بدین.

فایلهای متنی مختلفی رو که گرفتین، تحت یه فرمت خوشگل مشنگ در بیارین و اسم خودتون رو تو تموم صفحاتش، پایین یا بالای صفحات تکرار کنین. انگار که این چیزا رو خود خودتون با هزار زور و زحمت تدوین کردین و به رشته تحریر در اوردین...

تریپ آمادس؟

فایلهاتون تکمیله؟

....

حالا می‌ریم سر مشاوره در یک سازمان...

داشت یادم می‌رفت... استفاده از لغات اون ور آبی .... چیزی که می‌تونه معجزه کنه!

کافیه چند تا کلمه لاتین رو حفظ کنین و جایگزین کلمات فارسی کنین. بجای آب بگین واتر، بجای گواهینامه: سرتیفیکیت. بجای عملکرد: پرفرمنس، بجای کیفیت: کوالیتی و .... آخه اگه کارشناسای سازمان همه حرفاتون رو متوجه بشن که دیگه نیازی به مشاور احساس نمی کنن. شما با بکاربردن کلمات نامأنوس، باعث می‌شین که سازمان احساس کنه که یه چیزایی بارتونه که اونها ازش سر در نمیارن.به یاد داشته باشید که در حین استفاده از این لغات،‌ از لغات عربی و دینی هم تا میتونین پرهیز کنین! این کار در روشن فکر جلوه دادن شما خیلی موثره. گاهی هم می تونین توی حرفاتون نیش و کنایه به ایرانیا و مسلمونا و فرهنگ خودی بزنین تا خودتون رو خیلی خیلی آدم های کلاسی نشون بدین...

خب... برگردیم سر فایلهای پاورپوینت... ببینید این فایلهایی که شما در اوردین، کلی و عمومیه. باید به اصطلاح «بومی» ‌بشه. منتها هر سازمان با سازمان دیگه خیلی فرق می‌کنه. برای شناخت سازمان طرف حسابتونم لازم نیست زحمت زیادی بکشین.

از این روشی که می‌گم استفاده کنین:

روز اول که می‌رین توی سازمان، بگین: «من نمی‌خوام به شما ماهی بدم، می‌خوام به شما ماهیگیری یاد بدم.» با گفتن این جمله مدیران سازمان کلی حال می‌کنن.

ادامه بدین: «روش من کوچینگه. یعنی مثل یک مربی در کنارتون هستم و به شما آموزش می‌دم. تا خوبِ خوب کارها رو خودتون یادبگیرین و انجام بدین.»...

با این روش، شما هر جلسه می‌تونین با کمک فایلهای پاورپوینتتون، مختصری راجع به یه موضوع صحبت کنین و از کارشناسای اون سازمان بخواهین راجع به اون موضوع توی سازمانشون تحقیق کنن. اونوقت جلسه بعد مطالب جمع آوری شده توسط کارشناسای همون سازمان رو با فایلهای پاورپوینت خودتون تلفیق می‌کنین و به به ... یه کار خوشگل، آماده ارائه به سازمان می‌شه.... دیگه اینکه حرفای شما عملی می‌شه یا نه، به شما ربطی نداره. شما فقط یک مشاور هستین.

اگه کارتون قابل اجرا نبود، شما حق مشاورتون رو می‌گیرین و اجرا به شما ارتباطی نداره و اگه کارتون اجرا شد که چه بهتر، یه سابقه براتون درست می‌شه که می‌تونین جاهای دیگه تو بوق و کرنا کنین که من فلان جا فلان کار رو اجرا کردم.

به موازات همه این تلاشها، ارتباطات موثر با یکی از مقامات بلند پایه اون سازمان رو هم فراموش نکنین. با این ارتباط، حتی اگه همه کارشناسای سازمان هم به این نتیجه برسن که بود و نبود شما هیچ تاثیری برای سازمان نداره، یا حتی نبودنتون بهتر از بودنتونه، باز هم حمایت مقام ارشد اون سازمان، ادامه فعالیت شما رو تضمین می‌کنه...

.... شما الان یک «مشاور حرفه‌ای» هستین. به شما تبریک می‌گم. با این روش، می‌تونین دست کم درآمدی معادل 60 هزارتومان در ساعت داشته باشید!

نوشته: عبدالرضا محمدبیگی 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد